Sprzęt dźwiękowy

Dysponuję kilkoma rejestratorami dźwięku. Moim zleceniodawcom dostarczam pliki zarówno 24- jak i 32-bitowe. Posiadam kilkanaście mikrofonów o różnych charakterystykach, by zawsze dobrać je do istniejących warunków akustycznych i wymogów technicznych danej
produkcji filmowej.
Sprzęt dźwiękowy

Dysponuję kilkoma rejestratorami dźwięku. Moim zleceniodawcom dostarczam pliki zarówno 24- jak i 32-bitowe. Posiadam kilkanaście mikrofonów o różnych charakterystykach, by zawsze dobrać je do istniejących warunków akustycznych i wymogów technicznych danej
produkcji filmowej.
W produkcji filmowej korzystam w zasadzie z dwóch rodzajów mikrofonów: pojemnościowe kierunkowe oraz miniaturowe typu lav. Kierunkowe to klasyczny sposób na rejestrację dźwięku. To te mikrofony wybieram, gdy mogę. Natomiast lav, gdy muszęprodukcji filmowej.
Pojemnościowy mikrofon umieszczony na boom’ie jest absolutnie najlepszym rozwiązaniem w branży filmowej, gdy tylko pozwala na to kadr. Reklama czy dokument – tutaj nie waham się – zawsze kierunkowy pojemnościowy mikrofon wysokiej klasy jest moim pierwszym wyborem
Często mój zleceniodawca nie ma świadomości, że ja dokonując wyboru mikrofonu na planie, decyduje o jego wydatkach na postprodukcję dźwięku oraz tym samym decyduje o czasie trwania montażu dźwięku
Rozwiązanie polegające na ukryciu mikrofonu pod odzieżą bohatera, to rozwiązanie mniej skuteczne i często kłopotliwe. Ale często jedyne. Charakterystyka mikrofonów lav – zazwyczaj dookólna. Prawidłowe umieszczenie i profesjonalne mocowanie pozwala uzyskać bardzo dobre rezultaty, ale cechy soniczne takiego materiału dźwiękowego, nigdy nie dorównają rezultatowi, które osiągam stosując mikrofony kierunkowe pojemnościowe
Rekordery audio – to miejsca, które gromadzą dźwięk wędrujący z mikrofonów. To urządzenia, które napędzają mikrofony pojemnościowe – polaryzują ich kapsuły. Profesjonalne mikrofony wymagają profesjonalnych urządzeń zapisujących. Moje urządzenia Sound Devices to analogowo-cyfrowe centra, które nie tylko rejestrują dźwięk, ale również dystrybuują go w celu monitorowania przez reżysera czy tzw klienta
Tutaj mam możliwość „podglądania” dźwięku z poszczególnych mikrofonów, dokonuję selekcji i wybieram ten dźwięk, który chcę aby trafił do moich słuchawek.
Zapis odbywa się na dwie karty pamięci oraz dysk twardy SSD. Bezpieczeństwo danych stawiam w wysoki priorytet
TC czyli timecode – absolutnie niezbędna operacja synchronizacji obrazu z dźwiękiem. Korzystam z niezawodnych urządzeń firmy Tentacle Sync. Generują one sygnał czasu dla wszystkich moich cyfrowych urządzeń audio oraz dla kamer, z którymi w danym momencie współpracuję. Usługa synchronizacji jest komplementarnym zabiegiem mojej rejestracji audio
Mikroporty, czyli nadajniki radiowe, dzięki którym dźwięk z mikrofonu lav trafia do mojego systemu rejestrującego. Od 20 lat jestem wierny rozwiązaniom niemieckiego solidnego Sennheisera, od zaledwie kilku – włoskiego Wisycom. Mimo, że oba rozwiązania różnią się od siebie diametralnie, uzupełniają się na moich planach. Każdy z systemów ma zestaw cech, który idealnie dopasowuje do potrzeb mojego zleceniodawcy
Tentacle TrackE – to genialne rekordery audio z metadanymi TC, łatwe do ukrycia w sytuacjach, gdy bohater oddala się na znaczną odległość – jedzie rowerem, samochodem czy leci szybowcem. To również genialne rozwiązanie do rejestracji pod ziemią – ukrywam wówczas TrackE w kaskach moich bohaterów. Mikrofon jest genialne eksponowany nad głową bohatera, łatwy do ukrycia przed obiektywem kamery. Zapis tymi urządzeniami mogę prowadzić non-stop przez maksymalnie 12 godzin. Przetestowane na wielu planach, w kilku kopalniach
Ukrywanie mikrofonów to oddzielna dziedzina pracy na planie filmowym. Niezależnie czy pracuję przy małej produkcji do internetu czy dużym filmie dokumentalnym, reklamie – profesjonalne ukrycie mikrofonów czy nadajników radiowych możliwe jest w mojej firmie dzięki rozwiązaniom Viviana Sound Solution, Ursa Straps i Hide-A-mic. To absolutnie numer 1 na świecie – gadżety do krawatów, biustonoszy, guzików, taśmy hipoalergiczne odporne na wilgoć. Pasy, taśmy, gumy, kieszonki na nadajniki… Każde z tych rozwiązań dobieram adekwatnie do sytuacji
Analizator częstotliwości – mała sprytna elektronika, która analizuje fale elektromagnetyczne w miejscu, gdzie mam zamiar uruchomić swoje mikroporty. Dzięki wskazaniom wiem, na jakiej częstotliwości pracuje nadajnik DVB-T czy telefonia komórkowa. To daje mi wiedzę, na jakich częstotliwościach mogę pracować ja. Urządzenie nieco zapomniane i niedoceniane. Nie rozstaję się z nim
Uchwyty i mocowania do mikrofonów kierunkowych. Ich celem jest amortyzowanie ruchów boom’a i „zatrzymywanie” niechcianych dźwięków oraz ochrona delikatnego mikrofonu pojemnościowego przed podmuchami wiatru. To chyba najbardziej charakterystyczny atrybut każdego dźwiękowca niezależnie czy uważa się za profesjonalistę i nim jest czy tylko się uważa. W mojej firmie prym wiodą rozwiązania brytyjskiej firmy Rycote
Mikrofony pojemnościowe kierunkowe, na gęsich szyjkach. Rozwiązanie znane z rejestracji instrumentów dętych czy strunowych. Sporadycznie stosuję powyższe rozwiązania do rejestracji dialogów w czasie jazdy samochodem. Genialne rozwiązanie duńskiej firmy DPA w połączeniu z niemieckim Tentacle – uzyskuję tym samym znakomicie mały zestaw rejestrujący, mieszczący się choćby w słoneczniku samochodu czy za lusterkiem środkowym
Do odbioru sygnału bezprzewodowego z miniaturowych nadajników służy mi zestaw składający się z dwóch anten Wisycom – kierunkowej i dookólnej. To ekstremalnie odporny na zakłócenia duet, doskonały tam gdzie odległość ma znaczenie. Każda z anten posiada swój wzmacniacz i aktywny filtr o zmiennej charakterystyce. Decyduję tym samym o wyborze wąskiego pasma częstotliwości, który trafi do odbiornika. Sekret wyśmienitych zasięgów
Odbiornik Wisycom MCR54 – dziś standard, choć rozwiązanie jest stosunkowo młode. Jedno pudełko i cztery kanały. Niesamowita elastyczność, jakość, łatwość konfiguracji, szczególnie na dużych planach, gdzie takich odbiorników może pracować kilka czy kilkanaście. Ten odbiornik z łatwością konfiguruję i monitoruję parametry z poziomu aplikacji w telefonie
Pojemnościowy mikrofon umieszczony na boom’ie jest absolutnie najlepszym rozwiązaniem w branży filmowej, gdy tylko pozwala na to kadr. Reklama czy dokument – tutaj nie waham się – zawsze kierunkowy pojemnościowy mikrofon wysokiej klasy jest moim pierwszym wyborem
Często mój zleceniodawca nie ma świadomości, że ja dokonując wyboru mikrofonu na planie, decyduje o jego wydatkach na postprodukcję dźwięku oraz tym samym decyduje o czasie trwania montażu dźwięku
Rozwiązanie polegające na ukryciu mikrofonu pod odzieżą bohatera, to rozwiązanie mniej skuteczne i często kłopotliwe. Ale często jedyne. Charakterystyka mikrofonów lav – zazwyczaj dookólna. Prawidłowe umieszczenie i profesjonalne mocowanie pozwala uzyskać bardzo dobre rezultaty, ale cechy soniczne takiego materiału dźwiękowego, nigdy nie dorównają rezultatowi, które osiągam stosując mikrofony kierunkowe pojemnościowe
Rekordery audio – to miejsca, które gromadzą dźwięk wędrujący z mikrofonów. To urządzenia, które napędzają mikrofony pojemnościowe – polaryzują ich kapsuły. Profesjonalne mikrofony wymagają profesjonalnych urządzeń zapisujących. Moje urządzenia Sound Devices to analogowo-cyfrowe centra, które nie tylko rejestrują dźwięk, ale również dystrybuują go w celu monitorowania przez reżysera czy tzw klienta
Tutaj mam możliwość „podglądania” dźwięku z poszczególnych mikrofonów, dokonuję selekcji i wybieram ten dźwięk, który chcę aby trafił do moich słuchawek.
Zapis odbywa się na dwie karty pamięci oraz dysk twardy SSD. Bezpieczeństwo danych stawiam w wysoki priorytet
TC czyli timecode – absolutnie niezbędna operacja synchronizacji obrazu z dźwiękiem. Korzystam z niezawodnych urządzeń firmy Tentacle Sync. Generują one sygnał czasu dla wszystkich moich cyfrowych urządzeń audio oraz dla kamer, z którymi w danym momencie współpracuję. Usługa synchronizacji jest komplementarnym zabiegiem mojej rejestracji audio
Mikroporty, czyli nadajniki radiowe, dzięki którym dźwięk z mikrofonu lav trafia do mojego systemu rejestrującego. Od 20 lat jestem wierny rozwiązaniom niemieckiego solidnego Sennheisera, od zaledwie kilku – włoskiego Wisycom. Mimo, że oba rozwiązania różnią się od siebie diametralnie, uzupełniają się na moich planach. Każdy z systemów ma zestaw cech, który idealnie dopasowuje do potrzeb mojego zleceniodawcy
Tentacle TrackE – to genialne rekordery audio z metadanymi TC, łatwe do ukrycia w sytuacjach, gdy bohater oddala się na znaczną odległość – jedzie rowerem, samochodem czy leci szybowcem. To również genialne rozwiązanie do rejestracji pod ziemią – ukrywam wówczas TrackE w kaskach moich bohaterów. Mikrofon jest genialne eksponowany nad głową bohatera, łatwy do ukrycia przed obiektywem kamery. Zapis tymi urządzeniami mogę prowadzić non-stop przez maksymalnie 12 godzin. Przetestowane na wielu planach, w kilku kopalniach
Ukrywanie mikrofonów to oddzielna dziedzina pracy na planie filmowym. Niezależnie czy pracuję przy małej produkcji do internetu czy dużym filmie dokumentalnym, reklamie – profesjonalne ukrycie mikrofonów czy nadajników radiowych możliwe jest w mojej firmie dzięki rozwiązaniom Viviana Sound Solution, Ursa Straps i Hide-A-mic. To absolutnie numer 1 na świecie – gadżety do krawatów, biustonoszy, guzików, taśmy hipoalergiczne odporne na wilgoć. Pasy, taśmy, gumy, kieszonki na nadajniki… Każde z tych rozwiązań dobieram adekwatnie do sytuacji
Analizator częstotliwości – mała sprytna elektronika, która analizuje fale elektromagnetyczne w miejscu, gdzie mam zamiar uruchomić swoje mikroporty. Dzięki wskazaniom wiem, na jakiej częstotliwości pracuje nadajnik DVB-T czy telefonia komórkowa. To daje mi wiedzę, na jakich częstotliwościach mogę pracować ja. Urządzenie nieco zapomniane i niedoceniane. Nie rozstaję się z nim
Uchwyty i mocowania do mikrofonów kierunkowych. Ich celem jest amortyzowanie ruchów boom’a i „zatrzymywanie” niechcianych dźwięków oraz ochrona delikatnego mikrofonu pojemnościowego przed podmuchami wiatru. To chyba najbardziej charakterystyczny atrybut każdego dźwiękowca niezależnie czy uważa się za profesjonalistę i nim jest czy tylko się uważa. W mojej firmie prym wiodą rozwiązania brytyjskiej firmy Rycote
Mikrofony pojemnościowe kierunkowe, na gęsich szyjkach. Rozwiązanie znane z rejestracji instrumentów dętych czy strunowych. Sporadycznie stosuję powyższe rozwiązania do rejestracji dialogów w czasie jazdy samochodem. Genialne rozwiązanie duńskiej firmy DPA w połączeniu z niemieckim Tentacle – uzyskuję tym samym znakomicie mały zestaw rejestrujący, mieszczący się choćby w słoneczniku samochodu czy za lusterkiem środkowym
Do odbioru sygnału bezprzewodowego z miniaturowych nadajników służy mi zestaw składający się z dwóch anten Wisycom – kierunkowej i dookólnej. To ekstremalnie odporny na zakłócenia duet, doskonały tam gdzie odległość ma znaczenie. Każda z anten posiada swój wzmacniacz i aktywny filtr o zmiennej charakterystyce. Decyduję tym samym o wyborze wąskiego pasma częstotliwości, który trafi do odbiornika. Sekret wyśmienitych zasięgów
Odbiornik Wisycom MCR54 – dziś standard, choć rozwiązanie jest stosunkowo młode. Jedno pudełko i cztery kanały. Niesamowita elastyczność, jakość, łatwość konfiguracji, szczególnie na dużych planach, gdzie takich odbiorników może pracować kilka czy kilkanaście. Ten odbiornik z łatwością konfiguruję i monitoruję parametry z poziomu aplikacji w telefonie
Pojemnościowy mikrofon umieszczony na boom’ie jest absolutnie najlepszym rozwiązaniem w branży filmowej, gdy tylko pozwala na to kadr. Reklama czy dokument – tutaj nie waham się – zawsze kierunkowy pojemnościowy mikrofon wysokiej klasy jest moim pierwszym wyborem
Często mój zleceniodawca nie ma świadomości, że ja dokonując wyboru mikrofonu na planie, decyduje o jego wydatkach na postprodukcję dźwięku oraz tym samym decyduje o czasie trwania montażu dźwięku
Rozwiązanie polegające na ukryciu mikrofonu pod odzieżą bohatera, to rozwiązanie mniej skuteczne i często kłopotliwe. Ale często jedyne. Charakterystyka mikrofonów lav – zazwyczaj dookólna. Prawidłowe umieszczenie i profesjonalne mocowanie pozwala uzyskać bardzo dobre rezultaty, ale cechy soniczne takiego materiału dźwiękowego, nigdy nie dorównają rezultatowi, które osiągam stosując mikrofony kierunkowe pojemnościowe
Rekordery audio – to miejsca, które gromadzą dźwięk wędrujący z mikrofonów. To urządzenia, które napędzają mikrofony pojemnościowe – polaryzują ich kapsuły. Profesjonalne mikrofony wymagają profesjonalnych urządzeń zapisujących. Moje urządzenia Sound Devices to analogowo-cyfrowe centra, które nie tylko rejestrują dźwięk, ale również dystrybuują go w celu monitorowania przez reżysera czy tzw klienta
Tutaj mam możliwość „podglądania” dźwięku z poszczególnych mikrofonów, dokonuję selekcji i wybieram ten dźwięk, który chcę aby trafił do moich słuchawek. Zapis odbywa się na dwie karty pamięci oraz dysk twardy SSD. Bezpieczeństwo danych stawiam w wysoki priorytet
TC czyli timecode – absolutnie niezbędna operacja synchronizacji obrazu z dźwiękiem. Korzystam z niezawodnych urządzeń firmy Tentacle Sync. Generują one sygnał czasu dla wszystkich moich cyfrowych urządzeń audio oraz dla kamer, z którymi w danym momencie współpracuję. Usługa synchronizacji jest komplementarnym zabiegiem mojej rejestracji audio
Mikroporty, czyli nadajniki radiowe, dzięki którym dźwięk z mikrofonu lav trafia do mojego systemu rejestrującego. Od 20 lat jestem wierny rozwiązaniom niemieckiego solidnego Sennheisera, od zaledwie kilku – włoskiego Wisycom. Mimo, że oba rozwiązania różnią się od siebie diametralnie, uzupełniają się na moich planach. Każdy z systemów ma zestaw cech, który idealnie dopasowuje do potrzeb mojego zleceniodawcy
Tentacle TrackE – to genialne rekordery audio z metadanymi TC, łatwe do ukrycia w sytuacjach, gdy bohater oddala się na znaczną odległość – jedzie rowerem, samochodem czy leci szybowcem. To również genialne rozwiązanie do rejestracji pod ziemią – ukrywam wówczas TrackE w kaskach moich bohaterów. Mikrofon jest genialne eksponowany nad głową bohatera, łatwy do ukrycia przed obiektywem kamery. Zapis tymi urządzeniami mogę prowadzić non-stop przez maksymalnie 12 godzin. Przetestowane na wielu planach, w kilku kopalniach
Ukrywanie mikrofonów to oddzielna dziedzina pracy na planie filmowym. Niezależnie czy pracuję przy małej produkcji do internetu czy dużym filmie dokumentalnym, reklamie – profesjonalne ukrycie mikrofonów czy nadajników radiowych możliwe jest w mojej firmie dzięki rozwiązaniom Viviana Sound Solution, Ursa Straps i Hide-A-mic. To absolutnie numer 1 na świecie – gadżety do krawatów, biustonoszy, guzików, taśmy hipoalergiczne odporne na wilgoć. Pasy, taśmy, gumy, kieszonki na nadajniki… Każde z tych rozwiązań dobieram adekwatnie do sytuacji
Analizator częstotliwości – mała sprytna elektronika, która analizuje fale elektromagnetyczne w miejscu, gdzie mam zamiar uruchomić swoje mikroporty. Dzięki wskazaniom wiem, na jakiej częstotliwości pracuje nadajnik DVB-T czy telefonia komórkowa. To daje mi wiedzę, na jakich częstotliwościach mogę pracować ja. Urządzenie nieco zapomniane i niedoceniane. Nie rozstaję się z nim
Uchwyty i mocowania do mikrofonów kierunkowych. Ich celem jest amortyzowanie ruchów boom’a i „zatrzymywanie” niechcianych dźwięków oraz ochrona delikatnego mikrofonu pojemnościowego przed podmuchami wiatru. To chyba najbardziej charakterystyczny atrybut każdego dźwiękowca niezależnie czy uważa się za profesjonalistę i nim jest czy tylko się uważa. W mojej firmie prym wiodą rozwiązania brytyjskiej firmy Rycote
Mikrofony pojemnościowe kierunkowe, na gęsich szyjkach. Rozwiązanie znane z rejestracji instrumentów dętych czy strunowych. Sporadycznie stosuję powyższe rozwiązania do rejestracji dialogów w czasie jazdy samochodem. Genialne rozwiązanie duńskiej firmy DPA w połączeniu z niemieckim Tentacle – uzyskuję tym samym znakomicie mały zestaw rejestrujący, mieszczący się choćby w słoneczniku samochodu czy za lusterkiem środkowym
Do odbioru sygnału bezprzewodowego z miniaturowych nadajników służy mi zestaw składający się z dwóch anten Wisycom – kierunkowej i dookólnej. To ekstremalnie odporny na zakłócenia duet, doskonały tam gdzie odległość ma znaczenie. Każda z anten posiada swój wzmacniacz i aktywny filtr o zmiennej charakterystyce. Decyduję tym samym o wyborze wąskiego pasma częstotliwości, który trafi do odbiornika. Sekret wyśmienitych zasięgów
Odbiornik Wisycom MCR54 – dziś standard, choć rozwiązanie jest stosunkowo młode. Jedno pudełko i cztery kanały. Niesamowita elastyczność, jakość, łatwość konfiguracji, szczególnie na dużych planach, gdzie takich odbiorników może pracować kilka czy kilkanaście. Ten odbiornik z łatwością konfiguruję i monitoruję parametry z poziomu aplikacji w telefonie
Sprzęt dźwiękowy
- Sound Devices 833, 633
- Zoom F8n, F8n PRO
- Tentacle TrackE
- Tentacle Sync
- Wisycom MTP61, MCR54, ADF-A, LFA
- Sennheiser SK2000, SK2250, EK2000, EK500, SKP500, SKP2000, SK5212
- BSRF AS-122
- DPA 6060, DPA 4071, Sennheiser MKE2
- DPA 4017, DPA 2017
- DPA 2061
- Rycote HC-15, HC-22, HC-35, BD-10, CA-08
- Sennheiser MKH416, MKH8050, MKH8060
- Rode NTSF-1, NT4
- Beyerdynamic DT-770 PRO-X, DT-770 PRO
- Sennheiser HD25
- Rycote Windshield
- Radius Windshield
- Orca Bags
- Viviana Sound Solutions
- Ursa Straps
- baterie SWIT przeznaczone do transportu lotniczego