Współpraca
Współpraca

Analiza scenariusza i projektowanie koncepcji dźwiękowej

Planowanie strategii rejestracji dźwięku, dobór sprzętu

Rejestracja dźwięku na planie filmowym

Postprodukcja i montaż dźwięku

Export ścieżki dźwiękowej do wybranego formatu

Analiza scenariusza i projektowanie koncepcji dźwiękowej

Planowanie strategii rejestracji dźwięku, dobór sprzętu

Rejestracja dźwięku na planie filmowym

Postprodukcja i montaż dźwięku

Export ścieżki dźwiękowej do wybranego formatu
Dźwięk na planie – założenia, koncepcja, preprodukcja
Dobry dźwięk w filmie i każdej pokrewnej produkcji zaczyna się już na etapie planowania budżetu i przygotowywania produkcji. Kluczowa jest tutaj analiza scenariusza, konsultacja z twórcami i decyzja, jaki cel chcemy osiągnąć.
Planowanie tworzenia dźwięku w filmie to kluczowy etap preprodukcji, który obejmuje projektowanie i organizowanie wszystkich aspektów dźwiękowej warstwy filmu. Profesjonalnie przeprowadzony etap przygotowań pozwala przede wszystkim osiągnąć lepsze rezultaty w obszarze rejestracji dźwięku, wpływa na obniżenie kosztów zarówno produkcji jak i postprodukcji dźwięku.
Gdy otrzymuję propozycję wykonania rejestracji dźwięku, zawsze zadaję niezbędne pytania.
Umiejętność przewidzenia tego, co może wydarzyć się na planie, jest w zasadzie kluczowa dla osiągnięcia celu. W pewnych sytuacjach nieuniknione jest wykonanie nagrań ADR, jeśli na etapie przygotowań wiem to ja i wiedzą inni twórcy, wówczas oszczędzamy czas, wysiłek i pieniądze.
Jestem zwolennikiem maksymalizowania realizmu, szczególnie w formach dokumentalnych – i tu znowu: jeśli preprodukcja przebiegła właściwie, osiągniemy wspólnie lepszy rezultat.
Dobry dźwięk z planu to rezultat starań wielu osób zarówno z pionu produkcyjnego jak i realizacyjnego. To zaangażowanie w preprodukcję i starania w produkcji już na konkretnym planie. Zachowanie dyscypliny podczas nagrań, nienaganna dykcja aktorów, możliwość wykonania prób i dubli – to formuła, która znacząco zbliża do sukcesu.
Jestem dźwiękowcem, który wymaga wiele od siebie i od sprzętu, którym dysponuje.
Moje doświadczenie pozwala przewidzieć mnóstwo sytuacji związanych z rejestracją dźwięku, ale pokora do zawodu sugeruje margines dla nowego.

Dźwięk na planie – rejestracja
Zasady i procedury, którymi kieruję się w pracy, mają na celu dostarczyć do etapu postprodukcji najlepszy możliwy dźwięk. Są one zależne od charakteru konkretnego planu zdjęciowego. Innym planem jest plan dokumentalny, fabularny, reklamowy czy show typu reality.
Z punktu widzenia dźwiękowca na planie, wspólnym mianownikiem zawsze będzie dysponowanie między innymi niezawodnym sprzętem, przygotowanym pod konkretną produkcję.
Ogromna część tego, co trafia do moich rejestratorów podczas wykonywania zleceń, to ludzki głos. To najważniejsza część ścieżki dźwiękowej produkcji, przy których najczęściej pracuję.
W etapie postprodukcji jestem w stanie dograć i stworzyć każdy inny dźwięk, dlatego najmocniej skupiam się na ludzkiej mowie. Jest najcenniejszym elementem w produkcji dźwięku z planu zdjęciowego – niezależnie czy jest to host programu kulinarnego, aktor w scenie fabularnej czy uczestnik programu talent-show. Skupiając się na dźwięku z planu, koncentruję się najmocniej na scenach wokalnych właśnie.
Dysponuję mikrofonami typu lav o średnicy 3 mm i super giętkim przewodzie, który daje ogromne możliwości ukrycia kapsuły np pod odzieżą bohatera. Nadajniki bezprzewodowe Wisycom i Sennheiser wraz z systemem odbiorczym zapewniają mi ogromne zasięgi, co jest bezkompromisowym rozwiązaniem na planach zdjęciowych typu reality, gdzie odległość bohater – dźwiękowiec to czasem 600-700 m. Dzięki takim rozwiązaniom komfort pracy udziela się również pionowi reżyserskiemu.
Możliwość rejestracji dźwięku mikrofonu ukrytego „na bohaterze” to dziś pewien standard a przede wszystkim bezpieczeństwo danych, bo dźwięk zapisuję w co najmniej dwóch miejscach: 32-bitowo w lokalnym miniaturowym rejestratorze i zazwyczaj 24-bitowo w dużym rekorderze Sound Devices.
Rekorderów audio przeznaczonych do różnych zadań posiadam kilkanaście. Każdy z nich posiada inne cechy i możliwości. To daje mi pełną elastyczność w doborze sprzętu.
Charakterystyki posiadanych przeze mnie mikrofonów pojemnościowych otwierają szerokie spektrum rejestracji czystego dźwięku w trudnych warunkach akustycznych.
Urządzenia firmy TentacleSync dostarczają z moich planów do postprodukcji materiał audio i video perfekcyjnie zsynchronizowany. To również atut, który doceni inżynier montażu. Element, o który ja zadbam w trakcie dni zdjęciowych, ma swoje pozytywne konsekwencje czasem kilka tygodni później w obszarze postprodukcji. Dobry materiał skraca czas montażu i obniża koszty.
Solidne, pewne i profesjonalne ukrycie mikrofonów przy jednoczesnym doskonałym dźwięku, zapewniają produkty Viviana Sound Solution i Ursa Straps. Nieocenione wydają się być baterie SWIT przeznaczone do transportu lotniczego; nimi zasilam większość mojego sprzętu rejestrującego.
Bezpieczeństwo nagranego materiału jest dla mnie priorytetem. Część z moich rejestratorów to urządzenia z dyskami SSD, co podwyższa bezpieczeństwo przechowywania danych. Nierzadko kilkunastogodzinny dzień pracy trafia na niewielką kartę pamięci. Wszystkie materiały z moich planów trafiają na serwery WeTransfer – płatną usługę bez ograniczeń przestrzeni dyskowej. Moi klienci mają dostęp 24h/dobę do materiałów audio dzięki dedykowanemu interface’owi dzwiekwfilmie.wetransfer.